Sekasin Chat – jokaiselle nuorelle, jolla on huolia mielen päällä

Hanke on valtakunnallinen, lähes vuorokauden ympäri avoinna oleva keskustelupalvelu, joka tukee mielen hyvinvointia ja mielenterveyden ongelmista selviämistä. Sekasin Chat luo toivoa jokaiselle nuorelle ja auttaa ratkomaan mieltä painavia ongelmia. Yksikään nuori ei saisi jäädä yksin pienten tai isompienkaan ongelmiensa kanssa.

Kukaan ei ole liian sekasin. Aina on joku joka välittää.

Suomen Mielenterveysseuran koordinoimassa hankkeessa kehitetään ja toteutetaan nuorille suunnattua Sekasin Chat -palvelua. Palvelun toteuttamiseen osallistuu useita eri järjestöjä. Vastaajina toimii sekä koulutettuja vapaaehtoisia että ammattilaisia. Chatin tarkoituksena on tarjota helposti lähestyttävä yhteys, jossa nuori voi hänelle sopivaan aikaan, hänelle sopivin sanoin puhua mielen päällä olevista asioista – peloista, ahdistuksesta, huolista ja saada neuvoja ja tukea avun hakemiseen ja löytää omia voimavarojaan.

Sekasin Chat – melkein aina auki 17/7

Sekasin Chat toimii sekasin247.fi verkkosivustolla sekä eri järjestöjen omilla sivustoilla. Chat on auki 17 tuntia vuorokaudessa klo 07:00-00:00, tarjoten näin mahdollisuuden keskusteluun erityisesti myös aamuisin ja iltaisin, jolloin valtaosa muista palveluista on kiinni. Chatissa on mahdollista keskustella erilaisia mieltä painavista asioista: omasta olostaan, mielenterveyden pulmista, vaikeista tapahtumista elämässä, avun hakemisesta. Ihan mistä tahansa, jonka nuori kokee tärkeäksi. Sekasin sivustolla tarjotaan lisäksi tietoa erilaisista mielenterveyden vaikeuksista sekä ohjausta apua tarjoaviin tahoihin. Sekasin Chat ottaa nuorten kokemukset todesta ja nuori saa tuntea, että hän ei ole yksin ja asiat ovat ratkaistavissa.

Chat on tarkoitettu 12-18 vuotiaille nuorille

Yle, Suomen Mielenterveysseura, Mielenterveyden keskusliitto, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, A-klinikkasäätiö, Pelastakaa Lapset, Väestöliitto sekä Nuorten Exit toteuttivat toukokuussa 2016 Sekasin247.fi kampanjan. Viikon aikana käytiin lähes 1300 keskustelua. Chattiin yritti kymmenkertainen määrä nuoria. Yleisin huoli liittyi nuoreen itseensä, koettuun masennukseen tai ahdistukseen. Suhteessa muihin ihmisiin nuoria painoi yksinäisyys, kiusaaminen ja ongelmat perheenjäsenten kanssa. Suurin osa nuorista ohjattiin keskustelun päätteeksi johonkin: tukeutumaan omaan lähiverkostoon, olemaan yhteydessä jo olemassa olevaan hoitotahoon tai kouluverkoston toimijoihin. Nuoret kaipasivat usein tietoa, mistä apua voi saada ja keskustelua siitä, olisiko omassa tilanteessa syytä hakeutua avun pariin. 

”Mut ei mulla varmaan muuta. Halusin sanoo viel et ihan mielettömän hyvä tää kampanja ja se et on ihmisiä jotka jaksaa jutella täällä nuorten kanssa yölläkin, kiitos sulle.”

”Yksi kivi vierähti sydämeltä, teet hyvää työtä ja mua ainakin autoit, toivottavasti saan rohkeutta hakea apua.”

”Tää keskustelu on auttanut mua ainakin jo paljon ja tiedän, että apua on saatavilla jos vaan uskaltaisin sitä hakea.”

”…ja kiitos hei tästä että kuuntelit, tuntuu paremmalta ku pystyy kertoo sellaisia asioita jollekin, joista ei halua puhua perheelle tai ystäville – ainakaan minä.”

”Kiitos chatista ja kaikkea hyvää sulle! tää autto tosi paljon ja oppi miettimään eri näkökulmista. Kiitos ja moikka!”

”Juuri se, että itselleni ei ole ketään kenelle haluaisin kertoa tunteitani ja ajatuksia, joten on ihanaa että tämmöisiä keskustelupaikkoja löytyy. Kiitos myös sinulle kun kuuntelit ja autoit käsittelemään asioita, tämä oli minulle todella tärkeää.”